Kvalitetsarbeid i skolen

av (forfatter) og Sølvi Lillejord (forfatter).

Universitetsforlaget 2005 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

I en årrekke har mange land jevnlig testet sine skolebarn og gjennom dette høstet erfaringer som det nå er viktig å lære av for norske skoler. Et mål med slike systemer er, ved siden av å fremskaffe kunnskap om hvordan vi ligger an kunnskapsmessig, å få informasjon som kan hjelpe oss til å forbedre kvaliteten på arbeidet som gjøres i skolen. Står vi overfor et paradigmeskifte i norsk skole? Boka presenterer pågående skolereformer og det nasjonale systemet for kvalitetsvurdering. Her legges det stor vekt på resultatkvalitet, noe som pålegger skoleledelsen og lærerne et langt større ansvar for elevenes resultater. Skoleeier skal assistere skoler som trenger hjelp i forbedringsprosessen. Målet er å initiere læreprosesser i hele utdanningssystemet med sikte på å bedre kvaliteten i skolen. Med henvisning til internasjonale studier drøfter forfatterne hvilke utfordringer skolene i dag står overfor og hvordan skolene kan arbeide i forhold til dette. Forfatterne viser at skolene, samtidig som de prioriterer bedre læringsutbytte, også skal utdanne elever til å fungere i et moderne kunnskapssamfunn. Dagens elever skal samhandle i komplekse demokratier, de skal bli miljøbevisste og globalt ansvarlige samfunnsborgere. Når det er resultatkvaliteten som får størst oppmerksomhet, settes den norske enhetsskolen under press, bl.a er ikke all kunnskap like lett å måle. Evalueringen av Reform 97 viste dessuten at skoletilbudet til norske elever ikke er så likt som vi gjerne tror. Kanskje er våre oppfatninger av forholdet mellom likhet og utdanning i endring? Boka retter seg mot lærerstudenter, skoleledere, lærere og alle med interesse for skolepolitikk og skoleutvikling. Trond Fevolden er departementsråd i Utdannings- og forskningsdepartementet. SølviLillejord er professor i pedagogikk og styrer ved Institutt for utdanning og helse, Universitetet i Bergen.

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2005

Format Heftet

ISBN13 9788215008097

EAN 9788215008097

Språk Bokmål

Sider 187

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket