Kvalitet og kreativitet i klasserommet

ulike perspektiver på undervisning

av (redaktør), Norunn Askeland (redaktør) og Henriette Hogga Siljan (redaktør).

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2017 Heftet

Det er et stort behov for praksisnær forskning om undervisningskvalitet i skolen. Denne boken imøtekommer dette behovet.
Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. De tar opp spørsmål som: Hva kjennetegner ideallæreren, og hvilke metaforer brukes for å beskrive ham eller henne? Hvordan kan man undersøke elevers tekstkompetanse ved hjelp av visuelle metaforer og modeller? Hva kan læreren gjøre for å styrke elevens matematiske identitet i klasserommet? Erfaringene med et rikt utvalg av undervisningsopplegg blir drøftet og vurdert, som:

hvordan dramaturgi kan være et nyttig verktøy for å oppnå gode læreprosesser
entreprenørskap i skolen hvordan det gikk da elevene skulle skape sin egen elevrestaurant
å skrive og å omskrive hvordan utvikle elevenes revisjonskompetanse
hvordan arbeide med lytting i klasserommet
hvordan man oppnår at elever utvikler mestringsforventning i matematikk
hvordan trene unge elevers kognitive ferdigheter gjennom «tren tanken»-strategier
Viktige målgrupper for boken er forskere og lærerutdannere, og med sin nærhet til praksis er den også svært nyttig for lærerstudenter og lærere i alle fag i grunnskole og videregående skole.
Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk Norunn Askeland er professor i norsk Henriette Hogga Siljan er førsteamanuensis i norsk Bokens redaktører er alle ansatt ved Institutt for språk og litteratur ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2017