Kurdî, zimanê me ye 3

em fêrî kurdî bibin

Almater forl. 2015 Heftet

Arbeidsboka KURDÎ, ZIMANÊ ME YE 3, med undertittelen .Em fêrî kurdî bibin" er den tredje boken i en nivåbasert bokserie på 3 bøker for elever med kurdisk bakgrunn i norske skoler. Dette er en oppgavebok som følger leseboka med samme tittel. Målgruppen for denne boken er hovedsakelig elever i klassetrinn 5, 6 og 7 som har nordkurdisk eller kurdisk kurmandji som hoved dialekt. Bokserien kan like gjerne brukes av eldre elever og voksne personer.

KURDÎ, ZIMANÊ ME YE 3 som betyr "kurdisk er vårt språk 3" med undertittelen: .Em fêrî kurdî bibin", .la oss lære kurdisk" skal være lett å forstå, enkel å bruke og morsom å lese. Formålet er å motivere elever til å like språket og lære å bruke kurdisk både
muntlig og skriftlig. Boka har hovedfokus på elevenes lytteevne og læremuligheter gjennom repetisjon og gjentakelse. Boka tar også hensyn til barnas kulturelle bakgrunn, og bruker substantiver og temaer som passer inn i den kurdiske kulturkonteksten.

Gjennom denne bokserien skal eleven få mer interesse og kjennskap til, samt forståelse for sin identitet som tospråklig elev i Norge. Styrking av elevens interesse for egen identitet, selvtillit og stolthet vil på sin side styrke elevens interkulturelle forståelse og tilhørighet.

I tillegg til bøkene følger også en gratis nettressurs med omfattende interaktive oppgaver.

Forlag Almater forl.

Utgivelsesår 2015