Kunstnerkommunen

skisser fra Nesodden

av (forfatter) og Kathrine Geard (foto).

Ford forlag 2018 Innbundet

Hvordan ble Nesodden ble landets største kunstnerkommune?
Når startet det og hvor mange kunstnere bor det egentlig på halvøya?
Hvorfor oppsto fenomenet kunstnerkolonier, og hva var bakgrunnen for de enkelte kunstnernes beslutning om å flytte akkurat hit?
Svaret på dette og mye mer finner du i Gathrine Geards imponerende Kunstnerkommunen - Skisser fra Nesodden.

Den rikt illustrerte boka forteller historien om framveksten av kunstner-
kommunen, om kunstnerne som slo seg ned og utviklingen av det lokale kunstlivet - i et historisk og samfunnsmessig perspektiv.
Vi får høre om kunstnerne som fant veien til halvøya gjennom hele forrige århundre. Hovedvekta ligger på billedkunstnerne i perioden 1945-2000, mange av dem nasjonalt eller internasjonalt anerkjente. Hele 68 av dem er presentert enkeltvis - med flotte fotografier, bilder av kunsten og faktaopplysninger.
Blant dem er som for eksempel Per Kleiva, Arne Åse, Harald Dal, Toril Bjorg, Asbjørn Høglund, Kristian Kvakland, Ingrid Jangaard Ousland, Astrid Løvaas og Sidsel Westbø. Enda flere, inkludert kunstnere i andre sjangre, er omtalt i den løpende teksten.
Boka tar også for seg dagens breiere kulturkommune, hvilke arenaer for kunst og kultur som finnes, og debattene som går om hvordan kunstnerkommunen Nesodden kan eller bør utvikle seg videre.

Forfatter Kathrine Geard er nesodding og mangeårig journalist, fotograf og forfatter, med bakgrunn fra dagspresse og fagpresse. Dette er hennes tredje bok.

Forlag Ford forlag

Utgivelsesår 2018