Kunsten og Lillehammer

Press 2022 Innbundet

Kunsten og Lillehammer omhandler profesjonelle kunstnere som i forskjellig grad har forholdt seg til Lillehammer og omegn i perioden fra omkring 1890 og fram til åpningen av Lillehammer Bys Malerisamling i 1927. De første kunstnerne som ble værende i distriktet over noen tid, begynte å komme omtrent midt på 1880-tallet. Særlig i begynnelsen av det tjuende århundre etablerte det seg et stort kunstmiljø i småbyen ved inngangen til Gudbrandsdalen.

Svein Olav Hoff, kunsthistoriker og tidligere direktør ved stiftelsen Lillehammer Kunstmuseum, gir i denne boken et overblikk over kunstnerne som i denne perioden har skapt interessant kunst med utgangspunkt i byen. De kunstnerne som har blitt forbundet med uttrykket Lillehammermalerne, har fått sitt kunstnerskap fra perioden belyst i bred forstand. I denne boken blir vi også kjent med et stort mangfold av kunstnere som tidligere har hatt en tendens til å havne litt i skyggen av de mest profilerte navnene fra perioden.

Forlag Press

Utgivelsesår 2022