Kunsten å være til stede

estetiske innganger til begynneropplæringen

av (redaktør) og Anne Eriksen (redaktør).

Fagbokforlaget 2024 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Hvordan kan man arbeide kreativt og spennende i skolens første år? Hva kan skje når ulike fag arbeider sammen i skolen, med estetikk som omdreiningspunkt? Hvordan kan leken være bindeleddet i opplæringen for barn og voksne? Hvordan kan vi skape spennende møter mellom fiksjon, historie og virkelighet?
Denne boken tar for seg estetikkens plass i begynneropplæringen i grunnskolen. Forfatterne av antologien viser hvordan en kan forstå og nyttiggjøre seg estetikk og kunst i arbeid med alle fagene. Lek, kreativitet, kropp og øving er sentralt her.
Gjennom tretten kapitler presenteres ulike perspektiver på estetiske innganger til begynneropplæring. Anne Eriksen (1959) er dosent i drama og teater ved UiT Norges arktiske universitet, med lang og variert undervisningserfaring. Hennes forsknings- og utviklingsprosjekter er knyttet til anvendt drama og teater, kulturmøter og estetiske læringsformer i barnehage og skole. Disse temaene har hun skrevet om i både artikler og bokkapitler. Bjarne Isaksen (1970) er førstelektor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Isaksen er utdannet innen musikk, pedagogikk og nordisk. Han har utgitt og skrevet i flere bøker om barns kreativitet, lek og utforskning. Han leder forskningsgruppen «Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæring» (USN). Redaksjonen har jobbet sammen i flere år, både med undervisning og ulike FoU-prosjekter. Sammen har de tidligere redigert to antologier: Kunsten å samles (2020) og Kunsten å være urolig (2022).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2024