Omtale fra forlaget
Hvordan kan man arbeide kreativt og spennende i skolens første år? Hva kan skje når ulike fag arbeider sammen i skolen, med estetikk som omdreiningspunkt? Hvordan kan leken være bindeleddet i opplæringen for barn og voksne? Hvordan kan vi skape spennende møter mellom fiksjon, historie og virkelighet? Denne boken tar for seg estetikkens plass i begynneropplæringen i grunnskolen. Forfatterne av antologien viser hvordan en kan forstå og nyttiggjøre seg estetikk og kunst i arbeid med alle fagene. Lek, kreativitet, kropp og øving er sentralt her. Gjennom tretten kapitler presenteres ulike perspektiver på estetiske innganger til begynneropplæring. Anne Eriksen (1959) er dosent i drama og teater ved UiT Norges arktiske universitet, med lang og variert undervisningserfaring. Hennes forsknings- og utviklingsprosjekter er knyttet til anvendt drama og teater, kulturmøter og estetiske læringsformer i barnehage og skole. Disse temaene har hun skrevet om i både artikler og bokkapitler. Bjarne Isaksen (1970) er førstelektor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Isaksen er utdannet innen musikk, pedagogikk og nordisk. Han har utgitt og skrevet i flere bøker om barns kreativitet, lek og utforskning. Han leder forskningsgruppen «Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæring» (USN). Redaksjonen har jobbet sammen i flere år, både med undervisning og ulike FoU-prosjekter. Sammen har de tidligere redigert to antologier: Kunsten å samles (2020) og Kunsten å være urolig (2022).
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2024
Format Heftet
ISBN13 9788245049855
EAN 9788245049855
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 218
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket