Kunsten å redde verden med sex

Vega forlag 2023 Innbundet

Hva er galt med måten vi forholder oss til kropp og sex på?

Kunsten å redde verden med sex gir en innføring i hva sex dreier seg om, og hvorfor denne siden ved livet betyr så mye. Seksuallivet fungerer ikke ideelt i dagens samfunn, altfor mange sliter med ubehagelige opplevelser. Er det mulig å gjøre noe for å bedre situasjonen?

Vi mennesker er i stor grad styrt av følelser. Gode følelser er der for å lede oss mot det som er bra for genene, vonde følelser for å unngå alt som er ugunstig. Å skape avkom er det viktigste vi gjør for genene, derfor er ingenting så godt som forelskelse, kjærlighet og sex. Dessverre, der det er belønning, er det også straff. Når noe er spesielt viktig, legger evolusjonen inn negative følelser, som sjalusi og dårlig samvittighet, for å fortelle deg at situasjonen ikke er slik den burde.

Bjørn Grinde har jobbet som lykkebiolog ved Folkehelseinstituttet. Målet med boken er å bidra til å skape en kultur der seksuallivet gir flere positive og færre negative opplevelser. Lykkelige individer gir en bedre verden. For å få det til, trenger vi en debatt om samfunnets holdning til sex.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2023