Kunsten å bli lykkelig

av (forfatter) og Lotte Holmboe (oversetter).

Arneberg 2024 Heftet

– Det er i denne dype, instinktmessige samfølelsen med selve livet at den største lykken er å finne.

Bertrand Russell

Lykkelig?

«– Virkelig lykke beror mer enn noe annet på hva vi kunne kalle en vennskapelig interesse for mennesker og ting.»

Det finnes mange teorier om hva som gjør oss glad, gir oss livsgnist og skaper en viss mening i våre liv. Likevel slutter vi aldri å undre oss over hva som skal til for å bli virkelig lykkelig, og vi slutter nok heller aldri å undre oss over hva lykke egentlig er.

Filosof og nobelprisvinner Bertrand Russell (1872–1970) hjelper oss langt på vei i denne ytterst innsiktsfulle boken fra 1930 om en av livets store gåter: Lykken er ikke noe som ligger henslengt og venter på deg, hevder Russell. Den er ikke noe du kan plukke opp underveis i livet, eller oppnå som en tilstand uten ordentlig innsats. Lykken er noe man må erobre. Den krever innsats, og er den dype tilfredsstillelsen av å oppnå noe som har et mål utover seg selv.

Med innsatsens sydende kjele av vilje, mot og drivkraft, må man hele tiden ville lykke – og man må hele tiden være vennlig og ikke fiendtlig innstilt i møtet med hendelser, mennesker, dager og tider. Som lesere av denne klassikeren kan vi nå gjøre det samme: «Vi kan ta steget inn i en bok som viser den klare grensen mellom det som gjør oss ulykkelig og det som gjør oss lykkelig. Og kanskje du underveis oppdager hva lykke egentlig er."

Denne utgaven er utgitt i bokserien Tanker om livet – og forsynt med et innledende essay av filosof Øystein Hide.

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2024