Omtale fra forlaget
Har Kristin Clemet med sine 3-4 år som utdannings- og forskningsminister skapt en ny tid eller introdusert et nytt regime på utdanningssektoren?Har Kristin Clemet med sine 3-4 år som utdannings- og forskningsminister skapt en ny tid eller introdusert et nytt regime på utdanningssektoren?
Hva er innholdet i Clemets grunnutdanningsreformer, som hun selv gjerne vil omtale som et kunnskapsløft? Hvilke mål og verdier blir de dominerende og avgjørende: fellesskapet, nytten, etikken eller estetikken? Hvilket omfang har reformene, og hvor grunnleggende kan de sies å være? Hvor markert representerer de et brudd med tradisjonen? Dreier reformene seg om en reversering eller en restaurasjon av eldre tiders skolepraksis og skoletenkning?
Ut fra slike spørsmål går Alfred Oftedal Telhaug systematisk gjennom de siste årenes utredninger om grunnutdanningen, debattene som de politiske myndigheter har gjennomført, og de beslutninger som de har fattet. Han beskriver, strukturer og analyserer ”kampen” om skolen og tegner et nyansert bilde av de brytningene som har funnet sted og de tendensene til oppbrudd som gjør seg gjeldende.
Alfred Oftedal Telhaug (født 1934) betegnes som nestor i norsk skolehistorisk forskning. Som pedagogisk forsker ansatt ved NTNU har han gjennom 40 år deltatt i den norske samtalen om skole og oppdragelse, og han har utmerket seg som en offentlig profilert fagmann og en engasjert formidler, hele tiden med egen skolehistorisk forskning som basis for samtalen.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788202246624
EAN 9788202246624
Språk Bokmål
Sider 186
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket