Kunnskap i skolen

av (redaktør) og Ola Erstad (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2010 Heftet

Denne boken inneholder artikler om kunnskap i skolen skrevet av fagpersoner fra ulike fagområder som har belyst temaet ut fra forskjellige perspektiver. Her drøftes blant annet skolens rolle i utviklingen av kunnskap i det senmoderne samfunnet. Med litteraturlister.

Denne boken er et viktig bidrag til diskusjonen om kunnskap i skolen. Her drøftes skolens rolle i utviklingen av kunnskap i det senmoderne samfunnet. Tradisjonelt har denne diskusjonen vært forbeholdt filosofiens domene, og fremdeles er antikkens kunnskapsforståelse grunnleggende når kunnskap og ulike kunnskapsformer diskuteres. Det gjenspeiler seg også i noen av denne bokens artikler, men her blir antikkens kunnskapsforståelse satt inn i en pedagogisk ramme. Kunnskap er samtidig et kjernebegrep i forståelsen av vår egen samtid, ikke minst når det gjelder fremveksten av en digital mediekultur og de utfordringene denne utviklingen stiller skolen overfor. I boken har flere fagpersoner bidratt til å belyse og problematisere kunnskapsbegrepet ut fra forskjellige perspektiver. Den enkelte forfatter har vinklet sin artikkel ut fra sitt faglige ståsted, men innenfor rammen .kunnskap i skolen.. Resultatet har blitt et spennende og variert utgangspunkt som vi håper vil stimulere til en videre pedagogisk diskurs om kunnskap i skolen. Redaktørene Sylvi Stenersen Hovdenak og Ola Erstad er professorer i pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Begge leder forskergruppen .TransAction . learning, knowing and identity in the information society. ved samme fakultet.

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251925044