Omtale fra forlaget
Skolen er vår viktigste institusjon for å overføre kunnskap til barn. I dagens skoleer det et mål å gi alle barn like muligheter, men slik har det ikke alltid vært. På 1700-tallet skulle barn utdannes i samsvar med sin sosiale bakgrunn. Ulike former for skoler ble prøvd ut, i samspill med et samfunn somble omformet av internasjonale økonomiske og politiske prosesser.
Denne boka handler om opplæring av barn i det norske bysamfunn på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet, og gir ny innsikt i sammenhengen mellom ulike typer skoler og samfunnsforhold i endring. Problemer ogforslag til løsninger fra denne tiden kjenner vi også igjen i dagens diskusjon om skolen.Viktige spørsmål var og er: Hva skal barn lære? Hvorfor skal de lære det? Skal alle barn lære det samme?
Ida Bull er professor i historie ved Institutt for historie og klassiske fag ved NTNU, og har tidligere vært arkivar ved Statsarkivet i Trondheim. Hun har arbeidet med økonomisk historie, sosialhistorie og kvinnehistorie på 1600- til 1900-tallet og har skrevet en avhandling om handelshusene i Trondheim på 1700-tallet.
Forlag Akademika
Utgivelsesår 2013
Format Heftet
ISBN13 9788232101740
EAN 9788232101740
Omtalt tid 1700-tallet
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 206
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket