Kulturell kompleksitet i det nye Norge

av (redaktør) og Hans Erik Næss (redaktør).

Unipub forlag 2011 Heftet

Boken inneholder artikler skrevet av tidligere masterstipendiater ved det tverrfaglige forskningsprogrammet Culcom (Kulturell kompleksitet i det nye Norge). Artiklene presenterer ulike innfallsvinkler rundt kulturell kompleksitet i dagens Norge.

Fra 2005 til 2009 hadde forskningsprogrammet CULCOM (Kulturell kompleksitet i det nye Norge) 40 masterstipendiater, som til sammen representerte mer enn ti fag. De skrev om en rekke ulike temaer, fra kristen pietisme i Rogaland til metodologisk nasjonalisme i norsk sosiologi, fra polsk arbeidsinnvandring til sjia-islam, og fra statsborgerskapslovgivning til tamilske tempelritualer.
Høydepunktene fra denne studentforskningen er samlet i denne artikkelsamlingen, som gir et mangfold av innfallsvinkler, temaer og forskerblikk rettet mot dagens sammensatte norske samfunn. Den viser andre historier om det nye Norge enn de som til stadighet gjentas i mediene. Forfatterne åpner nye dører, stimulerer fantasien, formidler ny kunnskap og er med på å oppdatere norgeskartet.
CULCOM fikk Universitetet i Oslos formidlingspris i 2010.

Forlag Unipub forlag