Kultur og helse

i samspill for det gode liv

Kommuneforl. 2001 Heftet

Boka beskriver overordnede problemstillinger og ideer som ligger til grunn for det offentliges kultur- og helsesatsing. Boka gir eksempler på vellykkete prosjekter rettet mot ulike aldersgrupper, den samler erfaringer fra prosjektene og oppsummerer hvilke rammebetingelser som bør være på plass i kommunen for å lykkes med kulturarbeid i et folkehelseperspektiv. Boka gir eksempler på enkeltpersoners opplevelser av samspillet mellom kultur og helse. Disse eksemplene viser at kulturen er et mål i seg selv, men også et viktig virkemiddel for bedre helse. Boka retter seg mot lokalpolitikere, sektorledere, kulturarbeidere og helsepersonell i kommunene, og er også aktuell for helsefaglige grunnutdanninger og kulturstudier.

Mange tror at opplevelser av kultur og deltakelse i kulturaktiviteter fremmer økt livskvalitet og evnen til å mestre egen livssituasjon. Denne troen var også utgangspunktet for at Norsk kulturråd og Sosial- og helsedepartementet i perioden 1995-1999 bidro med økonomiske midler til ulike kultur- og helseprosjekter over hele landet. Vi må bare erkjenne at helsevesenet ikke kan løse alle problemer enkeltmennesker sliter med, noe som gjør det nødvendig å finne fram til flere samarbeidspartnere og nye måter å styrke innsatsen innen for helsefremmende og forebyggende arbeid.
Denne boka beskriver overordnede problemstillinger og ideer som ligger til grunn for det offentliges kultur- og helsesatsing. Boka gir eksempler på vellykkete prosjekter rettet mot ulike aldersgrupper, den samler erfaringer fra prosjektene og oppsummerer hvilke rammebetingelser som bør være på plass i kommunen for å lykkes med kulturarbeid i et folkehelseperspektiv. Teksten er krydret med enkeltpersoners opplevelser av samspillet mellom kultur og helse. Disse historiene viser at kulturen er et mål i seg selv, men også et viktig virkemiddel for bedre helse.
Boka retter seg mot lokalpolitikere, sektorledere, kulturarbeidere og helsepersonell i kommunene. Alle disse er viktige medspillere i den kommunale organisasjon og i arbeidet med bedring av folkehelsen. Boka er også aktuell for helsefaglige grunnutdanninger og kulturstudier. Vi håper også at boka kan være en inspirasjonskilde for mennesker som søker "det gode liv".

Forlag Kommuneforl.

Utgivelsesår 2001