Kultivert debatt og debattert kultur

Det norske studentersamfunds kulturutvalg i 60 år

av (redaktør), Tor Ivar Hansen (redaktør), Andreas Snildal (redaktør), Ragnhild M. Gundersen (redaktør) og Det Norske studentersamfund. Kulturutvalget (utgiver).

Unipub forlag 2007 Innbundet

Boka tar for seg kultur- og samfunnsdebatt i Det Norske Studentersamfund gjennom en periode på 60 år, og inneholder elleve essays av tidligere medlemmer. Kulturutvalgets historie er delt inn i to deler; i perioden før 1960 debatterte man kultivert mens man mot slutten av 1960-tallet begynte å debattere kulturen. Boka viser Studentersamfundets posisjon som debattarena gjennom tidene og gir samtidig en oversikt over vår nære kulturhistorie. Bidragsytere er: Einar Bjorvand, Eirik Bjørge, Hans Fredrik Dahl, Tor Ivar Hansen, Helge Heistø, Arne Martin Klausen, Bent Johan Mosfjell, Arne Næss, Espen Røsbak, Sigurd Skirbekk, Anne Waldrop og Thomas Chr. Wyller.

Kultivert debatt og debattert kultur I denne jubileumsboken om kultur- og samfunnsdebatt i Det Norske Studentersamfund følger vi Kulturutvalget gjennom dets virke i 60 år. Elleve essays, forfattet av toneangivende tidligere medlemmer, gir Kultivert debatt og debattert kultur den variasjonsbredde som Kulturutvalgets tallrike arrangementer og utgivelser har oppvist. At Kulturutvalget har vært påvirket av sin samtid, er åpenbart, men boken påviser at utvalgets arbeid i stor grad også påvirket samtiden. Kulturutvalgets historie kan sees todelt: et "før" og et "etter", med et krysningspunkt en gang på slutten av 1960-tallet. Før debatterte man kultivert; etter debatterte man kulturen. Men hele tiden har Kulturutvalget kultivert debatten. Før krysningspunktet var "Om havet, døden og kjærligheten" et høvelig navn på en lyrikkaften i Studentersamfundet; etter krysningspunktet ble dette en parodi og en klisjé. I den første perioden gav Kulturutvalget sine medlemmer høystemt deklamasjon akkompagnert av Studenterorkesteret, og kringkastet over monopolradio. Kulturutvalget av nyere årgang bød på ublu foredrag om Middelhavs-knull og legevitenskapens sykeliggjøring av den naturlige fødsel, i tillegg til politiske kvelder selvsagt. De som har deltatt på møter i Kulturutvalget gjennom tidene, vil kjenne seg igjen i bokens skildringer. Ikke minst vil gamle debatter vekkes til live og utgangspunkt for standpunkt og meningsbrytning presenteres for dem som ikke selv var til stede. Boken er derfor et viktig dokument over en sentral del av vår nære kulturhistorie og burde gi både unge og gamle studenter fornyet stolthet og tiltro til Studentersamfundet som debattarena. Bidragsytere i boken: Einar Bjorvand, Eirik Bjørge, Hans Fredrik Dahl, Tor Ivar Hansen, Helge Heistø, Arne Martin Klausen, Bent Johan Mosfjell, Arne Næss, Espen Røsbak, Sigurd Skirbekk, Anne Waldrop og Thomas Chr. Wyller.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2007