Kuiper

en roman

la blærekongen friste Dem til sengs og klype Dem kåt

Margbok 2010 Innbundet

Romanen har 24 bidragsytere og tar utgangspunkt i Shakespeares Hamlet. Skuespillet danner grunnlaget for de 24 tekstene som til sammen utgjør denne romanen.

Denne romanen har William Shakespeares klassiske fortelling om Hamlet som grunnlag. Handlingen ble delt inn i 24 punkter og gitt til 24 bidragsytere. Romanen er et fragmentert kommentarspor over Shakespeares verk, hvor tekstene lever to liv. På det ene nivået opererer de alene, hver for seg i sin egen distinkte sjanger og form, og på det andre nivået knyttes de sammen og bindes ned av et felles utspring. Boken begynte med en idé om å vie et nummer av det litterære tidsskriftet Kuiper til rekontekstualisering. Dette er en måte å understreke den nye verden samtidighet med den gamle. En hybrid tekst, en bastard som fletter seg inn i det bestående og overgår all tidligere skrevet sannhet. La blærekongen friste Dem til sengs og klype Dem kåt er en roman som utfordrer romanformen. La deg friste. Bidragsytere er bl.a: Even Arntzen, Therese Bakkevoll, Annelill B. Flaamo, Sigrid Merethe Hanssen, Susanna Happonen, Leif Høghaug, Eirik Ingebrigtsen, Thomas Lundbo, Helge Rykkja, Eirik A. Skrede, Sigbjørn Skåden, Jens K. Styve, Lene E. Westerås, Morten Wintervold og Henning Howlid Wærp.

Forlag Margbok