Kryssild

militært lederskap i en ny tid

av (redaktør), Karl Hellemsvik (redaktør) og Johan Haarberg (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2007 Heftet

Boken belyser forhold som har innvirkning på militært lederskap og den faglige kompetansen som må ligge til grunn for utdanning av militære ledere. Første del inneholder personlige betraktninger fra en offiser under NATO-regi. I andre del belyser forfatterne dilemmaer for den moderne profesjon og militært lederskap, mens tredje del inneholder synspunkter på ulike sider ved den militære profesjonsutdanningen i Norge. Med litteraturlister og oversikt over forfatterne.

Luftkrigsskolen ønsker med denne boken å gi et innblikk i det faglige interessefeltet som ligger til grunn for undervisningen ved skolen og utdanningen av Luftforsvarets fremtidige ledere. Tittelen Kryssild. Militært lederskap i en ny tid henspiller på noe av det som i stadig større grad har innvirkning på militært lederskap og den faglige kompetansen som må ligge til grunn for utdanning av militære ledere. Boken fokuserer på den nye virkeligheten offiseren er en del av. Både dilemmaene i de nye operasjonene og perspektivene på den militære utdanningen burde være av interesse for så vel skolemiljøene som de operative miljøene i Forsvaret. Boken bør også kunne gi grunnlag for dialog og konstruksjon av ny kunnskap for alle som er engasjert i ledelse i operative miljøer. Militært lederskap har undergått store endringer etter den kalde krigens slutt, og dette har ført til at norske offiserer og soldater er blitt utsatt for en ikke ubetydelig kryssild. Dagens innretning av Forsvaret gjør at personellet må regne med deltagelse i internasjonale operasjoner som en helt naturlig del av sin hverdag, med tilhørende krav til egne ferdigheter, kvalifikasjoner, samt evne til rask deployering. Det gir en hverdag som oppleves som en kryssild av motstridende interesser og forhold forskjellig fra de som preget offiseren under den kalde krigen. Det er en hverdag med forventninger fra mange hold: samfunnet, Forsvaret, egen avdeling, kolleger, familie og ikke minst fra en selv. Disse forventningene oppleves, både direkte og indirekte, som kompliserende og utfordrende. Noen ganger vil forventningene også lede offiseren inn i følgende tankegang: Hvordan passer jeg inn i den nye hverdagen, og hva er min rolle og mitt bidrag i forhold til alt dette? Boken belyser noen av hovedtrekkene i det som sannsynligvis vil prege den fremtidige utviklingen av Forsvaret, dets personell og det militære lederskap som skal utøves.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2007