Kroppslighet i barnehagen

pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse

av (redaktør), Trond Løge Hagen (redaktør) og Thomas Moser (redaktør).

Gyldendal akademisk 2010 Heftet

Boka handler om betydninga av barns kropp, bevegelse og helse i tida de tilbringer i barnehagen. Forfatterne viser hvordan barnehagen kan tilrettelegge for livsutfoldelse og meiningsfylte opplevelser og aktiviteter for barna. Boka passer for faget fysisk fostring i førskolelærerutdanninga og ansatte i barnehagen.

Denne boken handler om betydningen av barns kropp, bevegelse og helse i tiden de tilbringer i barnehagen.

Hvilken betydning har barns kroppslighet for omsorg, oppdragelse, lek, læring, utvikling og dannelse i barnehagen?Hvordan kan barnehagen legge til rette for en utviklende og stimulerende bevegelseslek for barna ? ute, inne, gjennom dans, ved vann, vinter, sommer, høst og vår?Forfatterne tematiserer og drøfter teoretiske og praktiske aspekter ved barns kroppslighet og viser hvordan barnehagen kan tilrettelegge for livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter for barna, i trygge og samtidig utfordrende omgivelser. Gjennom eksempler, teori og forskning viser forfatterne hvordan barns fysiske utfoldelse og kroppslighet er knyttet til det enkelte barns utvikling. Boken er særlig aktuell for faget fysisk fostring i førskolelærerutdanningen, ansatte i barnehagen og andre studieretninger med fokus på barns bevegelse, helse og utvikling.I serien Barnas barnehage.

Forlag Gyldendal akademisk

ISBN13 9788205397729

EAN 9788205397729

Serie Barnas barnehage (3)