Kropp og sjel

psykologi, biologi og helse

Universitetsforlaget 1998 Heftet

Boken søker å gi en helhetsoppfatning av mennesket ved å vise hvordan fysisiske og psykiske forhold gjensidig virker inn på hverandre, og hvilken betydning denne påvirkningen har for helse, plager og sykdom. For studier i psykologi, medisin, fysioterapi og sykepleie. Har stikkordregister og litteraturliste.

Nyere forskning viser at det er mulig å bygge broer mellom fagene psykologi, biologi og medisin. Helsepersonell bør derfor være orientert om nyerre utviklingstrekk innen psykosomatisk medisin, psykofysiologi, psykonevroimmunologi og smerteforskning. Sentrale temaer i Kropp og sjel er psykologisk styring av kroppens reaksjoner, særlig ved stress og smerter, og kulturelle forhold av betydning for helse og helseatferd. Boka er den første i sitt slag her til lands. Den er skrevet spesielt for studenter i psykologi, fysioterapi, medisin og sykepleie.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1998