Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Mennesker lærer om seg selv og andre gjennom fysiske aktiviteter. Kroppsøvingsfaget har tross dette ofte ikke blitt opplevd som pedagogisk relevant i skolens øvrige virksomhet. Heller ikke spesialpedagogikken har i særlig grad nyttet kroppserfaringer når en har tilrettelagt opplæring for funksjonshemmede elever. Forfatteren drøfter her bakgrunnen for denne situasjonen. Hun belyser også hvilke konsekvenser det vil ha å trekke kroppserfaringer mer aktivt inn i pedagogikken. Boka henvender seg til studenter og fagfolk i (spesial-)pedagogisk og idrettsfaglig utdanning. Har bibliografi.
Omtale fra forlaget
Kroppens betydning for læring og kunnskapsutvikling er i liten grad klargjort i pedagogikken. I forskning om selvoppfatning er det ikke vanlig å fokusere på kroppens betydning fordanning og utvikling av selvoppfatningen. Liv Duesund tar utgangspunkt i kroppen for å forstå intellektuell og fysisk aktivitet og selvoppfatning. Hun bruker bevegelse som samlende begrep for all menneskelig aktivitet, både fysisk, sosial og intellektuell.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 1995
Format Heftet
ISBN13 9788200224006
EAN 9788200224006
Serie Spesialpedagogikk (g)
Språk Bokmål
Sider 168
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket