Kropp, bevegelse og helse i barnehagen

av (forfatter), Hilde Nancy Skaug (forfatter) og Karen Marie Eid Kaarby (forfatter).

Universitetsforlaget 2010 Heftet

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Forfatterne presenterer kunnskap som er relevant i arbeidet med fagområdet Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. De ønsker også å vise at holdninger og egne erfaringer er viktig for å forstå betydningen av at barn får gode motoriske opplevelser, og dermed opplevelse av kroppslig mestring. Boken er primært skrevet for studenter ved førskolelærerutdanningen og utdanninger som tar opp barn, lek og læring, førskolelærere og andre ansatte i barnehager. Har litteraturliste og register.

Omtale fra forlaget

Forfatterne diskuterer hvordan fagområdet Kropp, bevegelse og helse kan praktiseres i barnehagen. Sentrale temaer er motorikk, fysiologi, lek, helse, friluftsliv og didaktikk. Gjennom teori og praktiske eksempler viser de hvordan en kan jobbe pedagogisk og didaktisk med disse temaene.Barn er kroppslige og i bevegelse. Dette er barns måte å være på. Slik lærer de om seg selv, om andre og sine omgivelser. Mye tyder på at samfunnsutviklingen gjør barn mer passive. Vårt utgangspunkt er at tilrettelegging for kroppslig lek og allsidige bevegelseserfaringer tidlig i livet er viktig for å ivareta barns mulighet for å utvikle sitt eget bevegelsesrepertoar og for å utvikle glede over å være i bevegelse. Å gi barn gode kroppslige opplevelser og erfaringer er derfor en viktig del av barnehagens oppgaver.

Forfatterne viser hvordan en kan tilrettelegge og organisere bevegelsesrom som kan gi spenning og utfordringer for alle. Gjennom slike gylne øyeblikk vil barn kunne utvikle tro på seg selv og motiveres til fortsatt lek og fysisk aktivitet. Dette krever kunnskap og kompetanse hos personalet. Boka presenterer ulike teorier om barn og motorikk, barn og helse, betydningen av friluftsliv og lek i natur og ulike pedagogiske tilnærminger og didaktiske refleksjoner.

Boka er skrevet for faget fysisk fostring i førskolelærerutdanningen. Den er også aktuell for de som jobber i barnehagen som pedagoger. Foreldre som ønsker å vite mer om fysisk aktivitet og helse i barnehagen, vil finne mye nyttig stoff her.

"Boken er lettlest og forfattene har fått samlet temaer, som ikke har vært i tilsvarende fagbøker tidligere." (Karen Klepsvik, Pedagogisk Bokorm nr. 2, 2011)

Forfatterne er høgskolelektorer, og underviser i fysisk fostring ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier på Høgskolen i Oslo. De er alle utdannet cand.scient. fra Norges Idrettshøgskole.

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2010

Format Heftet

ISBN13 9788215015521

EAN 9788215015521

Språk Bokmål

Sider 283

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

2 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket