Kritikk og kommers

kulturdekningen i skandinavisk dagspresse

Universitetsforlaget 2005 Heftet

Boken er en innføring i norsk litteratur-, kunst- og kulturkritikk slik den fremtrer i dagens aviser. Den er også et faktabasert innspill i kulturdebatten. Forfatteren peker på forskjeller mellom kulturdekningen i norske, svenske og danske aviser, og har også blant annet analyser av kulturstoffets ulike genre, kjønnsbildet i kulturjournalistikken, lanseringsjournalistikken og underholdningsindustrien. Boken danner dermed grunnlag for en refleksjon rundt kritikkens betydning i dagens offentlighet. Har litteraturliste og stikkordregister.

"Kritikk og kommers" er både en innføring i norsk litteratur-, kunst- og kulturkritikk, slik den fremtrer i dagens aviser, og et faktabasert innspill i kulturdebatten.
Kultursidene i avisene er regnet som viktig stoff. Nettopp derfor blir nyhetsoppslag og anmeldelser stadig utsatt for kritikk. Temperaturen i debattene er ofte høy, mens faktagrunnlaget kan være tynt. Med denne boka får man analyser og perspektiver som kan føre debatten i konstruktive retninger. Forfatteren peker på interessante forskjeller mellom norsk dagspresse og kulturdekningen i svenske og danske aviser. Gjennom analyser av kulturstoffets ulike genre, kjønnsbildet i kulturjournalistikken, lanseringsjournalistikk, underholdningsindustri osv, danner boka grunnlag for en refleksjon rundt kritikkens betydning i dagens offentlighet.

Boka er skrevet for alle som studerer kritikk, litteratur, mediefag eller journalistikk og for interesserte lesere og kritikere.

Cecilie Wright Lund er litteraturviter og har arbeidet med kulturformidling i en rekke sammenhenger, som kritiker, skribent, tidskriftredaktør, konsulent og som leder i Norsk Litteraturkritikerlag.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2005