Omtale fra forlaget
Pedagoger trenger kunnskap og mot til å gå i dialog med elevene ved kriser og traumer. En beredskapsstrategi for pedagogisk krisehåndtering er det første steget mot en proaktiv og våken holdning. Hver eneste dag er det barn i barnehagen og elever på skolen som nettopp har opplevd kriser eller tap: De kan ha mistet foreldre eller nære venner eller ha opplevd krig og flukt. Mens man i psykologien og psykiatrien lenge har hatt egne fagfelt for å møte barn i krise, er dette et lite utviklet felt innenfor pedagogikken. Denne boka tar konsekvensen av at kriser og traumer endrer elevenes forutsetninger for læring, og er den første norske boka som beskriver en egen krisepedagogikk. Den beskriver hvordan barnehager og skoler kan «omskape» kriser og traumer til pedagogiske muligheter, der både barn, elever og pedagoger kan oppleve mestring. Forfatterne ønsker å utfordre skolen og styrke pedagogenes faglige tillit til å være mer frempå i krisehåndtering. "Denne boken bør lyse i bokhylla på alle skoler, i alle barnehager, på alle PP-kontorer og ikke minst på institusjonene som utdanner lærere og førskolelærere". (Skolepsykologi nr. 3, 2006) Magne Raundalen er barnepsykolog og arbeider ved Senter for krisepsykologi i Bergen. Jon-Håkon Schultz er utdannet lærer og arbeider som doktorgradsstipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788215009131
EAN 9788215009131
Språk Bokmål
Sider 239
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket