Krigens kontinent

Europa etter den kalde krigen

Res publica 2023 Innbundet

Krigen i Ukraina er den største i Europa etter andre verdenskrig. Fra 1990 og frem til i dag har vi hatt flere blodige kriger på kontinentet vårt, med etnisk rensning, massakrer og flyktningkriser. Forfatter Sylo Taraku viser hvordan disse krigene kan sees som en følge av oppløsningen av Jugoslavia og Sovjetunionen og de store omveltningene som fulgte i kjølvannet av dette.

Taraku flyktet selv fra krigen i Kosovo og kom til Norge tidlig i 1990-årene. Han deler sin kunnskap og sine refleksjoner om både krigenes årsaker og de langsiktige konsekvensene. Forfatteren tar oss med til det tidligere Jugoslavia, Tsjetsjenia, Georgia og Ukraina. Hvordan kunne mennesker som levde sammen og hadde så mye til felles, bli fiender og angripe hverandre? De massive forbrytelsene som rammet sivilbefolkningen, må ikke blir glemt.

Vi trenger mer innsikt i Europas uløste grensekonflikter - slik at Ukraina-krigen bli den siste på vårt kontinent.

«Med skarpe analyser og hjerteskjærende øyenvitneskildringer tar Sylo Taraku oss gjennom tre tiår med konflikter i det østlige Europa. Stilen er sober, og boka innimellom personlig. [...] Ei bok vel verdt å lese.» Jan-Erik Smilden, Dagbladet, terningkast 5

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2023