Krigen som aldri slutter

krigstraumer i et livstidsperspektiv

eksemplet Finnmark 1940-46

Davvi girji 2005 Heftet

Boka handler om lokalbefolkningen i Finnmarks opplevelser under 2. verdenskrig, og om psykiske ettervirkninger. Har litteraturliste.

Senere generasjoner kan gjennom boken få ny forståelse for foreldrenes og besteforeldrenes opplevelser under krigen. Den er laget over en hovedoppgave i historie våren 2005 og har et forord av Per Fugelli professor i samfunnsmedisin. Dagens bekymring er i boken flyttet femti år tilbake i tid, med det som skjedde i Finnmark under andre verdenskrig. Øyvind Finne(cand. polit.) dokumenterer at det foreligger et nasjonalt underslag av store verdier. Den mørkelagte historien om Finnmark i krig, evakuering, gjenreisning er også fortellingen om en folkesjel som fortjener beundring. Boken forteller om mennesker med en tåleevne, en mestringsevne, en vilje til liv og trofasthet mot sted som resten av Norge har mye å lære av. Det handler om tyskernes herjinger med Finnmarks folk 1940-45, .gode nordmenns. fordommer mot Finnmarks folk under evakueringen og oppholdet sørpå 1944-46. Den avslører at det mektige Norge skrev krigshistorien med gullskrift for Hjemmefronten og usynlig skrift for Finnmarks folk. Finnmarks innbyggere har aldri fått anerkjent det krigstraume som ble påført dem. Enkelte personer og miljøer har levde i psykososiale faresoner. Ekstreme hendelser under krigen, evakueringen og gjenreisningen ligger på lager. Storsamfunnet, helse/sosial/trygdemyndighetene har ikke møtt dette med åpne sinn og forpliktende hjelp. Førti informanter er blitt intervjuet og har delt sine tanker, følelser og erfaringer.

Forlag Davvi girji

Utgivelsesår 2005