Omtale fra forlaget
Krigs- og katastrofenyheter dominerer ofte nyhetsbildet, og voldsbildene i mediene er blitt mer brutale. Barn og unge i vår tid er den første generasjonen som vokser opp med så sterke visuelle inntrykk og en så massiv informasjonstilgang døgnet rundt. Men det finnes lite medieforskning om hvordan barn og unge opplever katastrofenyheter. Vi trenger kunnskap om dette for å kunne sørge for at de får nødvendig undervisning og har et godt nok støtteapparat rundt seg. I denne boken forteller norske ungdommer om hvordan de opplever katastrofenyheter. Blant nyhetssakene som blir diskutert, er terrorangrepet i USA 11. september 2001, tsunamien i Sørøst-Asia julen 2004, terroren i Norge 22. juli 2011 og den pågående flyktningkrisen i Midtøsten og Europa. Medieundervisning med utgangspunkt i barn og unges medieopplevelser kan bidra til at de blir mer bevisste, reflekterte og kompetente mediebrukere. Det vil gi bedre forutsetninger for mestring, og med mer kunnskap vil de være mer motstandsdyktige mot uønsket påvirkning. Soilikki Vettenranta er professor i mediepedagogikk ved NTNU. Hun skrev sin doktorgrad om krise- og katastrofekommunikasjon i forbindelse med Tsjernobyl-ulykken i 1986. Hun er også utdannet fjernsynsjournalist. Daniel Schofield er førsteamanuensis ved NTNU. Han har doktorgrad i mediepedagogikk, og han har arbeidet som lærer i medier og kommunikasjon i videregående skole. Hans bidrag i boken handler om hvordan ungdom takler katastrofenyheter gjennom sosiale medier.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2017
Format Heftet
ISBN13 9788245020779
EAN 9788245020779
Språk Bokmål
Sider 161
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket