Krig og frigjøring i nord

av (redaktør).

Orkana akademisk 2015 Heftet

Temaet for denne boka er andre verdenskrig i nord. I fjorten artikler diskuteres de militære forutsetningene for krigsutviklingen i nord og de storpolitiske avveiningene knyttet til forholdet mellom Norge og Sovjetunionen i forbindelse med krigsavslutningen.
Artiklene reiser også spørsmål om hverdagsliv under krigen, forholdet mellom nordmenn og tyske soldater, partisanvirksomhet både i Norge og Finland og etniske minoriteter under det tysk-norske nazistyret.
Noen forfattere tar også opp hvordan andre verdenskrig i årene etter krigen er blitt fortalt om og minnet, både i Norge og i Russland.

Artiklene er skrevet av norske, russiske og tyske fagpersoner og historikere og bygger på foredrag holdt på en jubileumskonferanse for frigjøringen av Øst-Finnmark i Kirkenes oktober 2014.

Bildet på forsiden av boka er tatt i Kirkenes sentrum tidlig i november 1944 av sovjetisk krigskorrespondent. Motivet viser russiske marinesoldater og -offiser med et trofé de har funnet - et tysk krigsflagg. Bildet er skaffet av Rune Rautio i Kirkenes som har en stor samling unike bilder fra andre verdenskrig.

Redaktør er Fredrik Fagertun. Han er historiker og leder for Institutt for historie og religionsvitenskap, UiT Norges arktiske universitet. Han har arbeidet med både norsk og internasjonal politisk og sikkerhetspolitisk historie fra det siste hundreåret, og er nå medlem av en forskergruppe som planlegger et større prosjekt om andre verdenskrig i nord.

Om denne artikkelsamlingen sier Fredrik Fagertun:

«Denne boka inneholder artikler med tema som i liten grad har vært har vært tatt opp tidligere. Hva var for eksempel tyskernes egentlige hensikt med å ville erobre Murmansk? Hva slags virksomhet bedrev sovjeternes egne partisaner i Finland? Hva tenkte tyske soldater om sin tilværelse i nord? Hva tenkte tyske og norske nazister om samene i nord? Hvordan er andre verdenskrig blitt minnet i Russland og Norge gjennom årene?»

Forlag Orkana akademisk

Utgivelsesår 2015