Kraft, mod og haab

Sigval Bergesen - samfunnsbygger av 1905-generasjonen

Wigestrand 2005 Innbundet

Boka søker å gi et bilde av samfunnsbyggeren Sigval Bergesen, og samtidig skildre hans generasjon og hans tid. Den beskriver overgangen til det moderne Norge belyst gjennom hans livsverk. Har litteraturliste.

Sigval Bergesen - skipsreder, gründer, politiker og samfunnsbygger. I denne boken er det samfunnsbyggeren Sigval Bergesen som står i sentrum for oppmerksomheten, dvs. samspillet mellom ham, hans samtidige og hans samtid gjennom nesten hundre år. Formålet med biografien er å fortelle en historie om Sigval Bergesens generasjon og hans tid. Sigval Bergesens livsløp henger sammen med alle de sentrale fasene i vår moderne historie: avviklingen av embetsmannsstaten, gjennombruddet for folkestyret, industrialiseringen av landet og moderniseringen av økonomien. Forfatteren retter søkelyset mot de unge "entreprenørpolitikerne" som overtok lederskapet på slutten av 1800-tallet, som gjennomførte "gentlemansrevolusjonen" i 1905 og så tok fatt på "den nye arbeidsdagen" i det nye århundret. Uten dem ville vårt moderne samfunn sett annerledes ut. Et hovedformål med boken er å vise hvordan Sigval Bergesens livsløp kan illustrere den avgjørende rollen hans slektsledd av politikere og forretningsmenn kom til å spille; hvordan de bygde bro fra det forgangne til det moderne, og hvordan de satte standarden for samfunnsengasjement for en ung nasjon.

Forlag Wigestrand

Utgivelsesår 2005