Kort om barnevern

av (redaktør) og Asgeir Solstad (redaktør).

Universitetsforlaget 2008 Heftet

Boken gir en innføring i norsk barnevern. Her får du bl.a. vite hvilke barn som trenger barnevernet, hvordan barn og foreldre kan ha innflytelse på og medvirke i sine egne saker, hvordan barnevernet arbeider, og hvordan de er organisert. Boken kan brukes til å gi studenter og andre som skal arbeide i barnevernet en kort innføring i barnevernsarbeid. Bokens målgruppe er ansatte i barnehager, skoler, helsevesen og ledere i frivillige organisasjoner og andre som trenger kunnskap om norsk barnevern. Har register og litteraturliste.

Kort om barnevern forteller deg konkret og klart hva barnevern i norske kommuner er. Her får du bl.a. vite hvilke barn som trenger barnevernet, hvordan barn og foreldre kan ha innflytelse på og medvirke i sine egne saker, hvordan barnevernet arbeider, og hvordan de er organisert. Boken kan brukes til å gi studenter og andre som skal arbeide i barnevernet en kort innføring i barnevernsarbeid. Den gir ansatte i barnehager, skoler, helsevesen og ledere i frivillige organisasjoner den kunnskapen de trenger for å kunne bruke barnevernet bedre. Kort om barnevern er tilpasset alle bachelorutdanninger som kvalifiserer for arbeid med barn og unge, og kan også være et hjelpemiddel for familier som får hjelp av barnevernet. Boka er skrevet av sosialarbeidere, jurister og forskere med lang erfaring fra barnevernsarbeid i kommunene og med forskning og formidling på feltet.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2008