Korrupsjonskultur, kameraderi og tillitssvikt i Norge

av (forfatter), Axel Bauer (illustratør) og Roar Hagen (illustratør).

Koloritt 2006 Heftet

Boken tar for seg korrupsjon og kameraderi innen viktige samfunnssektorer i Norge. Forfatteren avdekker kritikkverdige forhold i det akademiske liv, i byråkratiet og i næringslivet. Han har arbeidet med rettskildelæren, og i den forbindelse hvordan uholdbare argumentasjonsformer kan brukes til påvirkning bak kulissene, for så å oppnå uakseptable resultater i strid med hensynet til enkeltmennesker og samfunnet. Boken behandler risikoen for at misvisende og uriktige informasjoner, som kan brukes til å skade vesentlige norske interesser, skal bli spredd.

Omfanget av korrupsjon og kameraderi innen mange viktige samfunnssektorer er et stort, uavdekket problem i Norge. Vi kan tale om at det er skapt en "kultur". Vårt samfunn er derfor avhengig av at noen går foran, leder an i debatten og skaper åpenhet i kontroversielle spørsmål, spesielt når"makten" utfordres. Vi trenger mennesker som ikke er engstelig for åt a de nødvendige oppgjør med fordekt, kriminell og uetisk atferd, uansett hvor det foregår. Professor, dr. juris Carl August Fleischer ved Universitetet i Oslo (UiO)og rådgiver i folkerett for Utenriksdepartementet, er en slik nødvendig mann for vårt samfunn. I denne boken avdekker han kritikkverdige forhold i det akademiske liv, i byråkratiet, i næringslivet. Fleischer har arbeidet med rettskildelæren og i den forbindelse hvordan uholdbare argumentasjonsformer kan brukes til påvirkning bak kulissene - for å oppnå uakseptable resultater i strid med hensynet til enkeltmennesker og samfunnet. Som rådgiver for UD er det for ham en viktig oppgave å finne fram til misvisende og uriktige informasjoner som kunne brukes til å skade vesentlige norske interesser. I boken behandles risikoen for at slike informasjoner ble spredd, blant annet i forbindelse med at det sovjetiske etterretnings- og påvirkningsorganet KGB hadde etablert en særlig og hemmelig forbindelse til statssekretær for havrettsspørsmål, Arne Treholt. I en ledig og pedagogisk stil avdekker Fleischer usynlige forbindelser i maktens korridorer innen flere samfunnsområder. Vi tror det ikke før vi skjønner det! Fleischer fylte 70 år i år (26.8.06) og kan se tilbake på over 40 år på barrikadene på vegne av vårt samfunn og enkeltmennesker - og mot makteliter. Noen grøsser ved tanken, andre takker for innsatsen. Nå er "Fleischer ute og går igjen". Carl August Fleischer ble dr. juris i 1964 som yngste dr. juris.

Forlag Koloritt

Utgivelsesår 2006