Koritzinsky

jødisk-norsk familiehistorie i krig og fred

Koritzinsky-familien i Norge

etterkommere etter Elisabeth Werring Müller og Ephfraim Wolff Koritzinsky

Kolofon 2018 Innbundet

Sidsel Levin og Nina Grünfeld om boken:
Sidsel Levin, etablerer og tidligere direktør ved Jødisk Museum i Oslo. Kjent kulturformidler og musikkpedagog.
Koritzinsky - Jødisk-norsk familiehistorie i krig og fred, er en bok som formidler ny kunnskap og innsikt i norsk-jødisk liv og historie. På den ene siden beretter Erik Koritzinsky om sin jødiske fars familie, deres innvandring, etablering, integrering og delvis assimilering fra 1880-tallet og fremover. På den andre siden står hans mors kristne families rotfestede historie. I dette spennet utvikler familiens liv seg, problemstillinger og historiens utfall blir preget av det.

Boken gir ikke bare en familie - og slektshistorie. Koritzinsky skriver samtidig sin egen oppvekstberetning og biografi. Han gir et bilde av et pliktoppfyllende forhold til moren som oppdro fem barn alene og det såre tapet av den dyktige overlegefaren. Begge deler med krigen som mørkt bakteppe. Det rikholdige bildemateriale spesielt fra tidlige tider, er unikt i lys av det gjennomgripende tap av personlige eiendeler jødene i Norge ble utsatt for fra nazistenes side.

Nina Grünfeld, filmskaper og forfatter, spesielt om jøders skjebne under krigen 1940-1945.
Erik Koritzinsky (84) legger ut på et cruise som viser seg å bli så kjedelig at han i stedet for å se på havet setter seg ned og skriver en lenge påtenkt bok. Med utgangspunkt i en jødisk emigrantfamilie fra Polen og en velstående kristen handelsslekt fra Nord-Møre og Trøndelag, blir fem barn, like før 2. verdenskrig bryter ut, satt til verden. Alle fem barna er såkalte mischlinger, blanding av en jødisk og en kristen forelder. Alle er de truet av Hitlers plan om å utrydde dem.

Med dette bakteppet tar Erik oss inn i en rikt illustrert familiekrønike som omhandler antisemittisme på 1930-tallet, oppvekst i kjølvannet av krigen, identitet og religiøs tilhørighet, borgerskap og fasade, by og land, for å nevne noe.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2018