Konvergente nett

innføring i telekom, mobilkom og Internett

Cappelen Damm akademisk 2006 Heftet

Boken gir en innføring i kommunikasjonteknologi. Den tar for seg oppbygningen og videreutviklingen av kommunikasjonsnettverk for tele, data og multimedia, både fastnett og mobilnett. Boken legger stor vekt på moderne nettverk og på hvordan disse utvikles fra tradisjonelle teknologier og videreutvikles mot neste generasjons teknologier. Kapitlene er delt opp i tre nivåer. Først presenteres den funksjonelle virkemåten til nettene og tjenestene. Deretter presenteres en overordnet arkitektur som viser hvordan nettene er bygd opp av ulike elementer, for så til slutt å ta for seg detaljene i den tekniske implementeringen av nettene. Har stikkordsregister.

Boken består av fem kapitler. I det første kapitlet legges hovedvekten på taletelefoni i fastnettet. I det andre kapitlet studeres signaleringsnettet. Dette brukes av det interne styringssystemet i telenettet og omtales av og til som «nervesystemet» til telenettet. Tredje kapittel går i dybden på oppbyggingen av mobilnettene og 3G-teknologien. Fjerde kapittel tar for seg datanettene og da særlig Internett. Internett-teknologien får stadig økende betydning innen moderne kommunikasjonsnett. Siste kapittel går derfor grundig gjennom hvordan man ser en utvikling mot én felles infrastruktur som tar seg av alle typer kommunikasjon. Slike konvergente nett vil erstatte de separate telenett, mobilnett og datanett.
Hvert kapittel i boken er delt opp i tre nivå. Først presenteres den funksjonelle virkemåten til nettene og tjenestene. Dette gir en grunnleggende oversikt over emnet. Deretter presenteres en overordnet arkitektur som viser hvordan nettene er bygd opp av ulike elementer. Til slutt presenteres detaljene i den tekniske implementeringen av nettene. Telenett Kapittel 1 Last ned Illustrasjonene til del A: Funksjonell virkemåte Last ned Illustrasjonene til del B: Overordnet arkitektur Last ned Illustrasjonene til del C: Teknisk implementasjon Signaleringsnett Kapittel 2 Last ned Illustrasjonene til del A: Funksjonell virkemåte Last ned Illustrasjonene til del B: Overordnet arkitektur Last ned Illustrasjonene til del C: Teknisk implementasjon Mobilnett Kapittel 3 Last ned Illustrasjonene til del A: Funksjonell virkemåte Last ned Illustrasjonene til del B: Overordnet arkitektur Last ned Illustrasjonene til del C: Teknisk implementasjon Datanett Kapittel 4 Last ned Illustrasjonene til del A: Funksjonell virkemåte Last ned Illustrasjonene til del B: Overordnet arkitektur Last ned Illustrasjonene til del C: Teknisk implementasjon Konvergente nett Kapittel 5 Last ned Illustrasjonene til del A: Funksjonell virkemåte Last ned Illustrasjonene til del B: Overordnet arkitek...

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2006