Kontekst, språk og multimodalitet

nyere sosialsemiotiske perspektiver

av (redaktør), Eva Maagerø (redaktør) og Aslaug Veum (redaktør).

Fagbokforlaget 2015 Heftet

Det er en stadig voksende interesse for systemisk-funksjonell lingvistikk og sosialsemiotikk. I denne boka presenteres ny forskning om verbal og multimodal kommunikasjon. Her undersøkes ulike sjangrer og medier og et bredt spekter av uttrykksformer: lyd, musikk, levende bilder, logoer, grafikk og verbalspråk. Kontekstens rolle i kommunikasjonen vies spesiell oppmerksomhet. De internasjonale toppforskerne Theo van Leeuwen og Paul J. Thibault bidrar i boka sammen med Thomas Hestbæk Andersen, Morten Boeriis, Daniel Lees Fryer, Per Holmberg, Gunhild Kvåle, Eva Maagerø, Jan Øyvind Moskvil, Henriette Siljan, Elise Seip Tønnessen, Aslaug Veum og Israel Zelaya. Boka har utspring i nettverket Nordisk forening for systemisk-funksjonell lingvistikk og sosialsemiotikk. Boka retter seg mot forskere og studenter som er interessert i hvordan mennesker kommuniserer gjennom språk og andre uttrykksformer i ulike kontekster. Den vil være av særlig interesse innen kommunikasjonsfag, språkvitenskap, mediefag, morsmålsundervisningen i de nordiske lærerutdanningene og for andre som er interessert i analyse av tekst i kontekst.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2015