Kontakt

basis : norsk for yrkesfag vg1-vg2

av (forfatter) og Siv Sørås Valand (forfatter).

Cappelen Damm 2017 Slide bound

Kontakt Yrkesfag Basis er en forenklet utgave av Kontakt Yrkesfag. Fagstoffet er tilpasset elever som trenger kortere tekster og mer hjelp i arbeidet med faget.

Kontakt Yrkesfag Basis har samme struktur og hovedinnhold som Kontakt Yrkesfag. Disse to bøkene kan derfor fint brukes i samme klasserom, og gjør det gjrø det lettere å tilpasse undervisningen med denne boken. Flere av oppgavene hjelper elevene i gang med arbeidet ved å ha lese- og skriverammer og eksempeltekster.Elevnettstedet har støtte for lesing og skriving, og er åpent og gratis. På nettstedet som er felles for Yrkesfag Basis og Yrkesfag er det et skrivestøtteverktøy som hjelper elevene i gang med å skrive egne tekster i de ulike sjangrene. Et eget lesestøtteverktøy hjelper elevene med å analysere tekster. Til alle kapitlene er det interaktive oppgaver som egner seg godt til å repetere fagstoffet.

Det er innlest lyd på nett. Tekstene fra teoridelen og tekstsamlingen er profesjonelt lest inn. Å lytte til tekstene kan gjøre det lettere å forstå de litterære tekstene, og det kan være en fin variasjon å lytte sammen i klassen eller lytte istedenfor å lese hjemme. For elever med lesevansker gir det god støtte.

Lærernettstedet har forslag til prøver og oppgaver, krever lisens og innlogging. Lærernettstedet er felles nettsted for begge bøkene. Her er det forslag til undervisningsopplegg, forslag til tverrfaglige sjangeroppgaver, forslag til eksamensrettede oppgaver og presentasjoner som kan redigeres.

Utgivelsesår 2017

Format Slide bound