Omtale fra forlaget
«Det er et spill som foregår,» hører en ofte uttalt om konkurransen i et marked. I boken vises det hvordan nettopp spillteori kan anvendes til å få innsikt i konkurranseforholdene i en næring. Det gis en enkel innføring i hvordan spillteori kan benyttes som metodisk verktøy, og metoden illustreres med en rekke eksempler fra norsk næringsliv, blant annet oppkjøpskampen om Fjord Line, importforsøk i sementmarkedet, prissamarbeid på børsen for elektrisk kraft, avgangstidspunkt for SAS og Braathens SAFE og kartellforsøk for norsk oppdrettslaks. Hensikten er å vise hvor viktig det er å sette seg inn i konkurrentenes tenkemåte før en selv foretar sine handlinger. På den måten kan en, før en handler, langt på vei forutse konkurrentenes framtidige respons, og dermed også opptre på en måte som får konkurrentene til å reagere på en gunstig måte, sett fra eget ståsted. Boken passer for kurs i mikroøkonomi og strategi på grunn- og mellomfagsnivå ved universitet og høgskole. Lars Sørgard er dr.oecon. og har i en årrekke forsket på nærings-økonomi. Han er i dag førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole. 2. utgave kommer våren 2003 ISBN 82-7674-919-4
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 1997
Format Heftet
ISBN13 9788276742695
EAN 9788276742695
Språk Bokmål
Sider 243
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket