Omtale fra forlaget
'Det er et spill som foregår', hører en ofte uttalt om konkurransen i et marked. I boken gis det en innføring i spillteori, og det er med en rekke eksempler fra norsk næringsliv for å illustrere hvordan spillteori kan anvendes for å få innsikt i konkurranseforholdene i enkeltnæringer. I denne andreutgaven er eksemplene fra førsteutgaven vedrørende blant annet luftfart, sement, kraft, fergetrafikk, charterreiser og TV-nyheter fortsatt med. Men eksemplene er oppdatert og nye eksempler tilføyd. Blant annet er studien av konkurransen i norsk luftfart oppdatert, og det er føyd til en drøfting av kampen om verdiene i den norske dagligvaresektoren og konkurransen i det norske bensinmarkedet. Den nye utgaven av boken er supplert med en omfattende hjemmeside på nettet som er åpent tilgjengelig. Der finner en blant annet lysark til de ulike kapitlene, aktuelt tilleggsstoff og oppgaver med løsningsforslag (tidligere arbeidsbok). Framstillingen er i utgangspunktet lite teknisk, men med visse avsnitt som gir mulighet for å ta opp mer avanserte problemstillinger. Boken burde egne seg på ulike nivåer i undervisningen. En kan for eksempel benytte store deler av den på bachelor-nivå eller deler av den supplert med artikkelstoff på master-nivå. Lars Sørgard er professor ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole. Han har i en årrekke forsket på næringsøkonomi og har utført en rekke oppdrag både for norske myndigheter og bedrifter innenfor temaene konkurransestrategi og konkurransepolitikk.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788276749199
EAN 9788276749199
Språk Bokmål
Sider 283
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket