Kongen i krig

9. april - 7. juni 1940

E. Østgaard 2009 Innbundet

Boken handler om kongen og regjeringens beslutning om å dra til England den 7. juni 1940. I boken presenteres mennesker kongen møtte og steder han besøkte, samt krigføringen som regjering og kongen gjorde svært lite for å påvirke. Har litteraturliste og register.

Bokens tema er kong Haakons rolle under krigen i Norge 1940. Forfatteren kaster nytt lys over noe som skjedde ved bruk av hittil ukjente kilder, blant dem papirer etter faren som var kronprins Olavs adjutant. Det var regjeringen som traff vedtakene fra 9. april til 7. juni. Kongen støttet vedtakene, men de siste dagene var det ulike meninger om hva de skulle gjøre. Annen litteratur forteller at konge og regjering sto samlet bak vedtaket om å forlate Norge. Men Østgaard viser at regjeringens flertall helst ville bli i et fritt nord, etter avtale med tyskerne om deling av landet. På ett tidspunkt ønsket kongen å bli i landet, selv om regjeringen dro til England. Boken forteller detaljert om kongens og kronprinsens flukt, om steder de oppholdt seg og mennesker de møtte i Sør-Norge og lengst i nord. I fem uker bodde de her i en hytte i Indre Troms, ofte isolert fra regjeringen.

Forlag E. Østgaard

Utgivelsesår 2009