Kongelige retter

80 oppskrifter - slottets høydepunkter

av (forfatter), Ove Aasen (forfatter) og Ragge Strand (illustratør).

Genesis 2001 Innbundet

Boka inneholder oppskrifter på matretter som er populære blant medlemmer av det norske kongehuset. Her er retter til både hverdag og fest. I tillegg blir vi tatt med på en historisk reise, full av kongelige minner og bilder. Egne kapitler tar for seg livretter i det danske kongehuset og menyen fra kronprinsbryllupet i august 2001. Har litteraturliste.

Øvind Risvik og Ove Aasen tar deg med på en rundtur blant de kongelige menyer. Med bokens 80 oppskrifter presenterer de en blanding av enkle og raffinerte retter.
Hovedretten under kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marits bryllupsmiddag var lammefilet, mens kong Harald og dronning Sonja serverte sprøstekt and da de giftet seg.
Kong Olav og hans kjære Märtha foretrakk sjøtungefilet da de ga hverandre sitt JA, og nykokt hummer da de var på bryllupsreise i Provence.
Kong Olav serverte alltid varm kakao når det var barneselskap på Skaugum, men foretrakk helst lammefrikasse når han var ute og seilte.
Og ingen ting smaker bedre enn reinsdyrfilet på kongehytta i Sikkilsdalen eller fiskesuppe på Mågerø.
Det norske kongehuset har alltid vært glad i norsk hverdagskost. Det preger menyene til både bryllup og signingsreiser. Denne kokeboka er laget i samme ånd. De kongelige rettene som kjøkkensjef Ove Aasen har rekonstruert og laget, er enkle og brukervennlige.

Boken «Kongelige retter» er en bok full av oppskrifter og kongelige minner.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2001