Komponisten Ludvig Irgens-Jensen

europeer og nordmann

Aschehoug 2000 Innbundet

Fremstillingen av komponisten Ludvig Irgens-Jensen i denne biografien er i hovedsak basert på intervjuer og samtaler med personer som sto komponisten nær, samt av skissebøker og brev som inntil nå har vært ukjent. Foruten stoff om komponisten og hans samtid inneholder boken analyser av de viktigste verkene. Med litteraturliste, register og oversikt over Irgens-Jensens verker.

Det er få norske komponister som har fått en slik begeistret mottagelse og som har opplevd slike suksesser som Ludvig Irgens . Jensen. Mest kjent ble orkesterverket Passacaglia og hans store dramatiske symfoni Heimferd for soli, kor og orkester, skrevet til Olavsjubileet i 1930. Etter førsteoppførelsen av Heimferd fastslo osloavisen Tidens Tegn : . En merkedag i norsk musikkhistorie . Det betydeligste og dypeste verk i vår moderne tonekunst.. Og da Passacaglia hadde høstet ovasjoner ved musikkfestivalen i Venezia i 1934, refererte Dagbladet på førstesiden: . Irgens . Jensen utropt til verdens . geni!.
Tross sin berømmelse forble Irgens . Jensen hele livet en beskjeden og tilbakeholden mann. I sine yngre år brakte han viktige impulser utenfra til landet uten å gjøre noe vesen av det, og han ble stilskapende ved at han åpnet for moderne tendenser, samtidig som han også kunne tas til inntekt for noe norsk.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203224454