Omtale fra forlaget
Kravet til skoleledelse har sannsynligvis aldri vært så sterkt som i dag, og meningene om hva som kjennetegner kompetent ledelse, er flere enn noensinne. I denne antologien blir utfordringen tatt på alvor. Boka er strukturert i fire deler, etter Utdanningsdirektoratets kompetansemodell for den nye nasjonale rektorutdanningen. Artiklene gir et godt innblikk i hvilken betydning kompetent skoleledelse har for elevenes resultater og læringsmiljø, styring og administrasjon, samarbeid, organisasjonsbygging og veiledning, samt utvikling og endring i skolen. Artiklene tar blant annet opp: Norske og finske tenåringer som eksperter på ledelse i klasserommet Evaluering for læring og utvikling Kompetent klasseledelse i teknologitette klasserom Styringsstruktur, ledelse og demokratisk dannelse i skolen Demokratisk ledelse i skoler Rektors ledelseskompetanse i en digitalt kompetent skole Lederen som konstruktør av den gode skole Utfordringer i lærerrollen Lokale forhandlinger "Instructional leadership" - ledelse av forbedring av undervisning og læring i skolen Læring i reflekterende lærerteam Forfatterne er tilknyttet et nettverk av forskere og undervisere som er ansvarlig for Master i skoleledelse, som koordineres av NTNU og gjennomføres i samarbeid med høgskolene i Volda, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Bodø. Redaktører er Roy-Asle Andreassen (Høgskulen i Volda), Eirik J. Irgens (Høgskolen i Nord-Trøndelag) og Einar M. Skaalvik (NTNU).
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788251924863
EAN 9788251924863
Språk Bokmål
Sider 208
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket