Omtale fra forlaget
Forskningen vi presenterer i denne boken vektlegger kompetanse og profesjonsutvikling som forutsetning for skoleutvikling. Gjennom 14 kapitler begrunner vi hvordan kollektiv læring og profesjonsutvikling står sentralt i utviklingsarbeid. Med bokens tittel Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling presenterer vi en sammenheng og progresjon i arbeidet med å utvikle skolen innenfra. Det å utvikle kompetanse kollektivt utgjør kjernen i skolens profesjonelle læringsfellesskap, og inngår i en verdikjede som strekker seg fra nasjonal utdanningspolitikk til ledernivå, via avdelinger og team, og helt inn i klasserommet. Temaene i bokens tre deler belyser både lærernes og skoleledernes ansvar og roller i organisasjonslæring. Intensjonen er at boken skal kunne brukes som et forskningsbasert inspirasjonsgrunnlag for skolers kvalitetsutvikling. Målgrupper for boken er lærerstudenter, lærere, skoleledere og skoleeiere. Kapitlene er skrevet av ansatte i det pedagogiske fagmiljøet ved Nord Universitet. Forfatterne har tilknytning til grunnskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), den nasjonale rektorutdanningen og ulike masteremner. Redaktører for boken er førstelektor Bente Forsbakk, dosent Trond Lekang og dosent Nils Ole Nilsen.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2023
Format Heftet
ISBN13 9788215062044
EAN 9788215062044
Språk Bokmål Flerspråklig Svensk
Sider 285
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket