Kompetanse for mangfold

om skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge

av (redaktør) og Astrid Tolo (redaktør).

Fagbokforlaget 2014 Heftet

Hva betyr det at vi lever i et flerkulturelt samfunn? Hvilken betydning har skolen i denne sammenheng? Hvordan kan skolen møte barn og unge på en måte som fremmer demokrati, anerkjennelse, likeverd og rettigheter for alle i et flerkulturelt samfunn? Dette er et ambisiøst spørsmål som kan belyses ut fra ulike faglige vinkler, og som har både teoretiske, praktiske og politiske implikasjoner. Denne antologien har som mål å stimulere til refleksjon og diskusjon og dermed bidra til at beslutninger som lærere, skoleledere og skoleeiere gjør, kan være gjennomtenkte og ikke tilfeldige. Forskere med bakgrunn i fagtradisjoner som pedagogikk, historie, rettsvitenskap, medievitenskap, filosofi, sosiologi og sosialantropologi bidrar med ny kunnskap og empiri for å forstå skolens rolle i det flerkulturelle samfunnet. I en kritisk forståelse av det flerkulturelle rettes fokus mot samfunnets institusjoner innen politikk, utdanning, media og lovverk, og man prøver å analysere hvordan mye av det vi tar for gitt, bidrar til å påvirke, forme og endre samfunnet. Bidragsyterne i boken har følgende insitusjonstilknytning: Kariane Westrheim, Universitetet i Bergen Thor Ola Engen, Høgskolen i Hedmark Astrid Tolo, Universitetet i Bergen Trond Erik Welstad, Universitetet i Oslo Elisabeth Eide, Høgskolen i Oslo og Akershus Steinar Bøyum, Universitetet i Bergen Yael Harlap, Universitetet i Bergen Hanne Riese, Universitetet i Bergen Carla Chinga-Ramirez, NTNU Trond Solhaug, NTNU Kari Hagatun, Universitetet i Bergen Kariane Westrheim og Astrid Tolo er førsteamanuenser ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2014