Kommunereform i perspektiv

av (redaktør), Jostein Askim (redaktør) og Signy Irene Vabo (redaktør).

Fagbokforlaget 2016 Heftet

Denne boken kommer ut på et tidspunkt da regjeringen Solbergs kommunereform er inne i en avgjørende fase. Regjeringen har gitt kommunene tiden frem til sommeren 2016 til å gjennomføre «nabopraten» som skal lede frem til søknader om kommunesammenslåing. Så vil regjeringen be Stortinget om å vedta en ny kommunestruktur i løpet av våren 2017. I mellomtiden skal fylkesmennene avgi regjeringen sine forslag til ny kommunestruktur. I skrivende stund er det ingen som vet hvordan disse hendelsene vil forløpe. Hvor mange kommuner vil søke om sammenslåing før fristen går ut? Vil fylkesmennene, og senere regjeringen selv, gå inn for omfattende endringer, selv der kommunene er imot dette? Hvordan vil offentligheten og Stortinget stille seg til proposisjonen som skal legges frem? Vil reformen bli stående som et vannskille i den norske kommunehistorien, som den første gjennomgripende strukturreformen siden 1960-tallet - eller som en parentes, på linje med andre forsøk på å endre kommunestrukturen de siste 20 årene?
I denne boken diskuteres kommunereformen i et historisk og komparativt perspektiv. Reformer i Norden vies spesiell oppmerksomhet. De teoretiske perspektivene som tilbys, omfatter klassiske tilnærminger til kommunestørrelse, så vel som økonomiske teorier og generell teori om endring.
Redaktørene er vitenskapelig ansatte ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2016