Kommunale forhåndstilsagn

adgangen til å forhåndsbinde forvaltningsmyndighet og rettsvirkningen av slik binding

Fagbokforlaget 2019 E-bok

Forhåndstilsagn som instrument har vært omstridt siden 1970-tallet. I juridisk litteratur finnes det en rekke ulike måter å avgrense, kategorisere og beskrive instrumentet. Er det en avtale eller et forvaltningsvedtak? Er det avtalerettens, forvaltningsrettens eller særlige regler som regulerer tilblivelse, gyldighet og tolkning av tilsagn? I nyere juridisk teori er det vanlig å beskrive vilkårene og rettsvirkningene av forhåndstilsagn innenfor rammene av noen vage normer. I denne boken foretar forfatteren en grundig gjennomgang av hva et forhåndstilsagn er, og hvordan dette skal avgrenses mot andre instrumenter. Forhåndstilsagn er i sin kjerne en avtale om hvordan et forvaltningsorgan skal anvende sin lovbestemte forvaltningsmyndighet i fremtiden. Intensjonen med et forhåndstilsagn er å bruke avtaleinstrumentet for å skape en binding som forvaltningsretten ikke gir hjemmel for. Forfatteren mener nøkkelen til problemet ligger i den rettsvirkning som knyttes til forhåndstilsagn, og at den beste løsningen er å anvende økonomisk ansvar som hovedrettsvirkning. I boken drøftes også kravet til kompetansegrunnlag, ugyldighet, inngåelse og tolkning av kommunale forhåndstilsagn. Boken bygger på forfatterens doktoravhandling. I tillegg til å gå i dybden med hensyn til forhåndstilsagn som instrument inneholder boken også drøftelser av generelle temaer i forvaltningsretten. Boken bør være av interesse for advokater, dommere og andre som jobber innenfor faget forvaltningsrett. Roald Hopsnes jobber i dag som advokat hos Kommuneadvokaten i Bergen. Boken er skrevet mens han var stipendiat ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2019