Kokeboken uten melk

en praktisk håndbok

Kolofon 2006 Innbundet

Boken gir råd og tips for hvordan den som ikke tåler melk kan klare seg i dagliglivet, på reiser eller når de skal spise ute. I boken finnes også en språkguide på 7 språk til hjelp i utlandet. Bokens oppskriftsdel viser hvordan mat kan lages uten melkeprodukter og guider til tilsvarende ferdigprodukter som ikke inneholder melk. Boken gir også tips til hvordan den som ikke tåler melk, kan spise en kost som sikrer blant annet nok kalsium. Med oppskriftsregister og litteraturliste.

Forekomst av matvareallergi øker, spesielt hos barn, og 2-5% av barn under 3 år har melkeallergi - tåler ikke melkeprotein. Dette er en praktisk håndbok for dem som ikke tåler melkeprodukter, enten de har melkeallergi, laktoseintoleranse, eller begge deler. Boken retter seg mot alle som skal lage melkefri mat, enten det er til en gjest eller på restauranter, hoteller eller flyturer. Boken gir råd og tips for hvordan den som ikke tåler melk kan klare seg i dagliglivet, på reiser eller når de blir buden bort/spiser ute. I boken finnes også en språkguide på 7 språk til hjelp i utlandet. Bokens oppskriftsdel viser hvordan god mat kan lages uten melkeprodukter og guider til tilsvarende ferdigprodukter som ikke inneholder melk. Boken gir også tips til hvordan den som ikke tåler melk, kan spise en kost som sikrer bla nok kalsium (kalk) og den oppgir linker til ytterligere informasjon. Forfatteren Liv Wiborg Karlsen er utdannet sosionom/cand.polit og pga manglende kompetanse i ernæring, har forfatteren fått hjelp av en av Gildes egne ernæringsfysiologer. Forfatteren kan kontaktes på tussilago.liv@c2i.net

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2006