Koden til det russiske hodet

russerne: væremåte, tradisjoner, mentalitet

av (forfatter) og Espen Fremming (oversetter).

Barentsforlag 2008 Innbundet

Boken er en introduksjon til den typiske russiske kultur og livsstil. Den tar for seg levesettet til russere og beskriver væremåten i hverdagslivet.

Alla Sergejeva har bodd 18 år i Paris. Før det underviste hun en rekke år i russisk for utlendinger ved det Statlige Lomonosov-universitetet i Moskva. Hun er cand. philol., har skrevet flere lærebøker i russisk, arbeidet ved høyskoler i Vietnam og Polen, i Tammerfors i Finland og ved Sorbonne i Frankrike. Så var det da også erfaring i å omgås mennesker med ulike kulturelle tradisjoner som la grunnlaget for denne boken. A. V. Sergejeva skildrer på en levende måte russernes særegenheter og hvordan utlendinger ser på dem. Hun baserer seg på personlig erfaring og støtter seg på historiske, etnografiske, psykologiske og statistiske beskrivelser i forsøket på å gi oss sin forklaring på hvor ulike vi er når det gjelder dagligliv, tankegang, smak og mellommenneskelige forhold. Det er viktig at mange av observasjonene munner ut i praktiske råd til dem som har planer om å arbeide sammen med russere, spesielt i Russland. Boken er beregnet for forskjellige lesergrupper blant annet forretningsfolk, politikere, studenter og alle som er interessert i Russland.

Forlag Barentsforlag

Utgivelsesår 2008