Klokka som forsvant

av (forfatter) og Liv-Sissel Kvarstein Åsen (illustratør).

Drøm forl. 2017 Innbundet

Har du noen gang lurt på hvordan julenissen klarer å spise opp alle kakene som blir satt frem til ham natt til julaften? Da skal jeg fortelle deg en hemmelighet i denne boka.
Jeg heter Jomar og er en rampenisse. I desember flytter jeg inn i hus der det bor barn som ikke tror på julenissen. Om dagen holder jeg meg skjult, men når mørket senker seg og alle sover søtt, lister jeg meg frem fra gjemmestedet mitt. Jeg lusker rundt i huset og gjør nisseramp. De som bor der vet aldri hva som venter dem når de står opp om morgenen. Lista over rampestrekene mine er lang. En natt pakket jeg juletreet inn i dopapir og en annen gang smurte jeg sjokoladepålegg på dosetet. Jeg farget melka i kjøleskapet blå og tegnet med tannkrem på speilet. Alt dette gjør jeg for å vise barna at julenissen finnes på ordentlig. Så du forstår at jobben min er veldig viktig.
Men tenk, i år forsvinner klokka som skal vekke oss fra den lange vinterdvalen. Vil vi våkne tidsnok slik at vi rekker å flytte inn i husene til barn som ikke tror, og dermed redde jula? Kanskje dere kan hjelpe meg med å finne klokka? Hvis vi finner den i tide er det kanskje deg jeg flytter inn til i år? Er du som meg og liker uskyldige rampestreker? Da kan vi nok lære litt av hverandre.
En andel av inntektene går til Stine Sofie Stiftelse.

Forlag Drøm forl.

Utgivelsesår 2017

Serie En bokserie om rampenissene (1)