Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken tar for seg Arne Nordheims bruk av litterære tekster i komposisjonene. Samtalene mellom Nordheim og Yisrael Daliot gir et innblikk i Nordheims livsfilosofi gjennom hans kommentarer til det underliggende tekstutvalget.
Omtale fra forlaget
Hovedtemaet i denne boken er Arne Nordheims bruk av litterære tekster i sine komposisjoner. Denne spenner meget vidt, fra den mer tradisjonelt pregede sangsyklusen Aftonland etter Pår Lågerkvists dikt, til den elektroniske behandlingen av selve ordene i FNs menneskerettighetserklæring i Pace og Quasimodos ord i Epitaffio. I verker som Nedstigningen, Wirklicher Wald og Nidaros er ordet den sentrale bærebjelken i komposisjonen, men den litterære tilknytningen i et rent instrumentalt verk som cellokonserten Tenebrae er også veseritlig for forståelsen av verket. I samtalene mellom Arne Nordheim og Yisrael Daliot i Statens æresbolig .Grotten. får vi et innblikk i Nordheims livsfilosofi gjennom hans kommentarer til det underliggende tekstutvalget, som alltid dreier seg om enkeltmenneskets ensomme plass i tilværelsen. Dette utgangspunktet har tiltrukket seg de virkelig store dikterne gjennom tidene, fra Job og Ovid til Rilke, Quasimodo og Ezra Pound.
Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 2001
Format Innbundet
ISBN13 9788203225970
EAN 9788203225970
Omtalt sted Norge
Omtalt person Arne Nordheim
Språk Bokmål
Sider 205
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketJeg sitter et sted der jeg ser at medfølelsen med menneskene er helt avgjørende for kunsten.
Jeg forsøker å fremkalle bilder fra det jeg vil kalle dypt erfaringsmateriale som er felles for oss alle. Jeg mener musikken kan nå ned til det plan hvor en møter mennesket helt alene. Graver en seg forbi alle lag av nytte, materialisme etc., begynner det å bli et felleskap i ensomheten.