Klassisk tro

kirke i endring

FBB ved 100-årsjubileet

av (redaktør), Boe Johannes Hermansen (redaktør) og Foreningen for Bibel og bekjennelse (utgiver).

Efrem forlag 2019 Heftet

Klassisk tro - kirke i endring speiler en trofast 100-åring; en samling artikler som kaster lys over viktige historiske og aktuelle perspektiv ved Bibelen og bekjennelsen. Innholdet spenner vidt, fra kirkens forhold til klimakrise og abort til den økumeniske betydning av sola Scriptura og lutherdommens stilling i verden i dag. Samtidig får vi et velskrevet, bredt biografisk bilde av FBB - For Bibel og Bekjennelse - foreningens hundreårige historie. Noen artikler er av fagteologisk art, andre har et mer populærteologisk preg. Tittelen peker på at det norske kirkelandskapet, og ikke minst Den norske kirke, på mange måter har endret seg. I oktober 2019 er det 100 år siden FBB ble stiftet, dette som en reaksjon på den liberale teologiens trussel mot apostolisk tro. Noen problemstillinger som den gang var sentrale, er blitt uaktuelle, mens andre er kommet til. FBBs målsetting, å verne den kristne tro mot fortolkninger som ikke ivaretar dens identitet, er ikke blitt mindre aktuell. FBB vil fortsette å holde troens og frelsens fundament høyt i ære, uten å falle hen i konservatisme som hindrer evangeliets kraft, eller miste sjelen i popularitetens pragmatisme. Klassisk tro - kirke i endring prøver å realisere dette. Velsignet lesning!

Utgitt av FBB - For Bibel og Bekjennelse
i samarbeid med Efrem forlag