Omtale fra forlaget
I denne boka setter erfarne forskere og lærerutdannere søkelyset på klasseledelse. Hvis læreren skal kunne støtte elevenes læring, må lærerens klasseledelse fungere godt. Men hvordan oppnår læreren god klasseledelse? Boka gir en oversikt over de siste års forskning på klasseledelse, og setter klasseledelse i sammenheng med ulike ledelsesteorier. Lærerens klasseledelse henger uløselig sammen med elevenes læring og utvikling i de enkelte fag, derfor har klasseledelse knyttet til sentrale skolefag og til fagdidaktikk fått rikelig plass i boka. Videre blir ulike sider ved klasseledelse og læreres profesjonsutvikling diskutert, slik som kontaktlærerens spesielle ansvar, lærerens rolle når elever trenger ekstra støtte, læreren i spenning mellom byråkrati og autonomi, og hvordan læreren kan bidra til å utvikle elever til frie, demokratiske mennesker. Avslutningsvis fokuserer boka på de nyutdannede lærerne, som opplever klasseledelse som en stor utfordring. Denne fagfellevurderte vitenskapelige antologien er aktuell for lærerstudenter, pedagogikkstudenter, studenter innen skoleledelse og i veilederutdanning.Den vil også være nyttig lesning for lærere, skoleledere og skoleeiere, lærerutdannere, forskere og de som arbeider med lærerutdanning i forvaltningen.
Forlag Akademika
Utgivelsesår 2013
Format Heftet
ISBN13 9788232100545
EAN 9788232100545
Språk Bokmål Nynorsk Flerspråklig Svensk
Sider 302
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket