Kjønn og likestilling i grunnskolen

av (redaktør).

Gyldendal akademisk 2000 Heftet

Boken belyser spørsmålene om hvordan det står til med likestillingen i skolen og om det fortsatt er berettiget å arbeide for likestilling i skolen. Målet er å skape ny debatt og stimulere til økt bevissthet omkring disse spørsmålene. Den henvender seg til alle som er interessert i kjønn og likestilling.

Hvordan står det til med likestillingen mellom kjønnene i skolen ved inngangen til et nytt tusenår? Har vi fått full likestilling, etter et kvart århundre med læreplaner som pålegger å arbeide for dette? Eller er gutter og jenter fortsatt forskjellige, og i så fall på hvilke måter? Er det fortsatt berettiget å arbeide for likestilling i skolen? Denne boka belyser disse spørsmålene gjennom 15 artikler som formidler nyere forskningsresultater om kjønnsrelasjoner i skolen og erfaringer med likestillingsarbeid på 1990-tallet. I lys av perspektiver på kjønnstenkningen de siste tre tiårene og hva som kjennetegner klasseromsforskningen på området, presenteres forskning knyttet til flere av skolens områder: norsk, matematikk, naturfag, IT, historie, idrett og spesialundervisning. Målet er å avlive myter, skape ny debatt og stimulere til økt bevissthet om kjønn og likestillingsarbeid i skolen. Boka henvender seg til alle som er interessert i kjønn og likestilling i samfunnet. Den er særlig egnet for studenter i samfunnsvitenskapelige fag og lærerutdanning og for de tusen lærere, skoleadministratorer og politikere som skal bringe likestillingsprosjektet videre i praksis.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2000